Що таке інклюзивне навчання?

Згідно з ЮНЕСКО інклюзивне навчання – це «процес звернення і відповіді на різноманітні потреби учнів через забезпечення їхньої участі в навчанні, культурних заходах і житті громади та зменшення виключення в освіті та навчальному процесі».  Метою інклюзивного навчання є покращання навчального середовища,  в якому вчитель і учні відкриті до різноманіття, де гарантується забезпечення потреб учнів і повага до їх здібностей та можливостей бути успішними.

«Інклюзивне навчання – це комплексний процес забезпечення рівного доступу до якісної освіти дітям з особливими освітніми потребами шляхом організації їх навчання у загальноосвітніх навчальних закладах на основі застосування особистісно орієнтованих методів навчання, з урахуванням індивідуальних особливостей навчально-пізнавальної діяльності таких дітей» (Концепція розвитку інклюзивної освіти. Наказ МОН від 01.10.2010 № 912).

Інклюзивне навчання означає, що всі учні можуть навчатися в школах за місцем проживання, в загальноосвітніх класах, в яких в разі необхідності їм буде надаватися підтримка як у навчальному процесі, так і з перепланування школи, класів, програм і діяльності з тим, щоб всі учні без виключення навчалися і проводили час разом.

Інклюзивне навчання:

Основа інклюзивного навчання

     Всі учні:

Хто такі діти з особливими потребами?

Термін «діти з особливими потребами» стосується дітей до 18 років, які потребують додаткової навчальної, медичної і соціальної підтримки з метою покращання здоров’я, розвитку, навчання, якості життя, участі в громаді, тобто включення. Сьогодні в Україні немає єдиної офіційної термінології для характеристики дітей з особливими потребами.

Що таке інвалідність?

«Інвалідність» розглядається як «нормальне» явище, яке базується на життєвому досвіді, з системною вірогідністю прояву серед населення будь якої країни, регіону. Інвалідність за природою може бути постійною або тимчасовою.

З прийняттям Конвенції ООН про права людей з інвалідністю було визнано єдиний підхід до трактування цього поняття: «інвалідність є результатом взаємодії, яка відбувається між людьми з інвалідністю та перешкодами у стосунках і середовищі. Інвалідність – поняття яке еволюціонує». Конвенція прописує динамічний підхід, що дозволяє певні адаптації із збігом певного проміжку часу та в різних соціально – економічних обставинах.

Наше бачення інклюзивного навчання

Інклюзивне навчання означає, що всі учні отримують освіту в звичайних класах. Це не означає, що учень не може залишити клас з якихось певних причин. Кожен учень може отримати індивідуальну допомогу з того чи іншого предмету.

Якщо система освіти є інклюзивною, це не означає, що учні можуть розподілятися по групам за своїми характеристиками в окремих класах на цілий день або пів дня. В інклюзивному класі можливості створюються для всіх учнів з тим, щоб вони навчалися разом.  Інклюзивне  навчання не розділяє учнів у класі.

Переваги інклюзивного навчання

Всі діти отримують користь від інклюзивного навчання. Воно дозволяє їм:

Спільні дії в просуванні інклюзивного навчання

ІНКЛЮЗИВНЕ НАВЧАННЯ

Інклюзивне навчання — система освітніх послуг, гарантованих державою, що базується на принципах недискримінації, врахуванні багатоманітності людини, ефективного залучення та включення до освітнього процесу всіх його учасників.

Інклюзивне навчання часто вважають альтернативою інтернатній системі, за якою діти з особливими освітніми потребами навчаються  в спеціальних закладах освіти та змушені проживати в інтернатних відділеннях при них через їх територіальну розгалуженість.

Інклюзивне навчання означає, що всі учні можуть навчатися в школах за місцем проживання, в загальноосвітніх класах, в яких в разі необхідності їм буде надаватися підтримка як у навчальному процесі, так і з перепланування школи, класів, програм і діяльності з тим, щоб всі учні без виключення навчалися і проводили час разом.

Всі діти отримують користь від інклюзивного навчання. Воно дозволяє їм:

- Розвивати індивідуальні сильні сторони і таланти.

- Приймати всіх дітей без виключення в загальноосвітню шкільну систему і суспільство.

- Працювати над досягненням індивідуальної мети беручи участь в житті громади та їхнього класу.

- Залучати батьків в процес навчання і життя школи.

- Розвивати культуру поваги і належності до школи.

- Мати можливість навчатися і поважати різні здібності інших.

- Створювати дружні стосунки з іншими дітьми

- Позитивно впливати на школу, громаду, суспільство в цілому.

Жодна дитина не має відчувати себе іншою та виключеною з освітніх, культурних і соціальних процесів – це головне завдання інклюзії.

Докладніше про інклюзивну освіту:

 Наказ Шевченківського ліцею №1 Шевченківської селищної ради Куп’янського району Харківської області  від 31.08.2023 року №92 «Про створення класів з інклюзивною формою навчання та організацію в них освітнього процесу у 2023/2024 навчальному році»


Наказ Шевченківського ліцею №1 Шевченківської селищної ради Куп’янського району Харківської області  від 01.09.2023 року №   «Про створення Команди психолого-педагогічного супроводу учнів з особливими освітніми потребами у 2023/2024 навчальному році»


Індивідуальні програми розвитку учнів з ООП Шевченківського ліцею №1 Шевченківської селищної ради Куп’янського району Харківської області на 2023/2024 навчальний рік


 Індивідуальні навчальні плани учнів з ООП Шевченківського ліцею №1 Шевченківської селищної ради Куп’янського району Харківської області на 2023/2024 навчальний рік


 Плани роботи асистентів вчителів Шевченківського ліцею №1 Шевченківської селищної ради  Куп’янського району Харківської області на 2023/2024 навчальний рік

19 та 20 вересня 2023 року пройшли засідання Команд психолого-педагогічного супроводу по затвердженню Індивідуальних програм розвитку учнів з ООП.


25 та 26 грудня 2023 року пройшли засідання Команд психолого-педагогічного супроводу по моніторингу учнів з ООП за І семестр 2023/2024 навчального року.


20 травня 2024 року для педагогічних працівників ліцею було проведено семінар з питань інклюзії. Тема семінару  «Адаптація і модифікація навчальних програм»

27 травня 2024 року пройшли засідання Команд психолого-педагогічного супроводу по моніторингу учнів з ООП за ІІ семестр 2023/2024 навчального року.